Okulumuz Psikolojik Danışmanı ve Rehber öğretmeni Rukiye Keyaoğlu 10.03.2022 Perşembe günü saat 13:00' te tüm öğretmenlerimize "Etkili İletişim Yöntemleri" eğitimini gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda "İletişim nedir? İletişim ne zaman başlar? Etkili iletişim için neler yapılmalıdır?" gibi sorulara yanıt bulduk.
İLETİŞİM NEDİR?
Duygu ve düşüncelerin konuşma, yazı ve resim gibi semboller kullanarak paylaşımı sürecidir. Bilgi, düşünce, duygu ve deneyimleri biçimlendirmek ve anlaşılabilir kılmaktır.
İletişim iki insan birbirinin farkına vardığı anda başlar. Kişilerin söylediği /söylemediği, yaptığı /yapmadığı her şeyin anlamı vardır.
İletişimin Amacı
Amaçların olumlu olması, yapıcı bir iletişim, olumsuz olması ise yıkıcı bir iletişimin ortaya çıkmasına sebep olur.
Sorun Çözmek, Anlatmak, Anlamak, Işbirliği, Disiplin Altına Almak, Etkilemek, Bilgi Vermek, İkna Etmek, Farklı Görüşleri Açmak, Tartışmak, Değerlendirmek, Öğrenmek, Yön Vermek, Karşı Koymak, Denetlemek, Paylaşmak, Değiştirmek
İLETİŞİM BECERİLERİ NELERDİR
Etkin Dinleme
Dinleyen kişi; gönderilen mesajın ne anlama geldiği üzerine yoğunlaşır. Mesajı gönderen kişiye anlaşıldığına dair geri bildirim verir.
Neden Dinelemeyiz
Eğer karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak, (bildiğimizi zannediyorsak),
Hoşumuza gitmeyen bir şeyi duymak istemiyorsak,
Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini duymak istemiyorsak,
Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başlıyorsak, dinlemeyiz.
İyi Bir Dinleyici;
Göz temasıkurar.
Sabırlıdır ve konuşan kişinin sözünü kesmemeye özengösterir.
Karşısındakini anladığına ilişkin sözsüz mesajlar verir (Kafa sallamak,önedoğrueğilmek, yüz ifadelerini kullanmak...).
Karşısındaki kişinin anlattıklarını uygun sorular sorarak anlamaya çalışır (Gerçektenmi,ne kadar ilginç, senin bu konu hakkındaki düşüncelerini öğrenmek istiyorum...).
Konuşulan konuyu özetler, kendi cümleleriyle tekrareder.
Eleştiri yapmaz veyargılamaz.
Etkili İletişim ve Empati
Empati: Kendini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun gözleri ile onun dünyasındanbakması,o kişininduyguve düşüncelerini anlaması,hissetmesidir.
Empati Ne Değildir
Karşımızdaki kişinin rolüne girerek empati kurduğumuzda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalmalı, daha sonra da bu rolden çıkarak kendi rolümüze geçebilmeliyiz.Aksi halde empati kurmuş sayılmayız. Karşımızdaki ile özdeşim kurmak (ona benzemek) sempati kurmak anlamına gelir ki, empatiden farklı şeylerdir.
Empatinin Sempatiden Farklılığı
Empati kurduğumuzda karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini doğru anlamak esastır, ama aynı duygu ve düşüncede olmamız anlamına gelmez.Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakmasıdır. Bu durumun karşı tarafa iletilmesi sürecidir
Geribildirim
Mesajı alan kişinin karşısındakininsöylediklerininiçerisindeki duygu ve düşünceyi anladıktan sonra,iletişimindevamını sağlayacak nitelikte uygun iletidebulunmasıdır. Geri bildirimin kalitesi iletişimin devamını ve yönünübelirler.
Bedenimiz Dili
Bir şeyi ifade ederken beden dili karşımızda kişiyi daha çok etkiler. Ne söylediğimiz değil nasıl söylediğimiz önemlidir.
YANLIŞ BEDEN DİLİ
Ellerinizikenetleyerek, Kollarınızıbağlayarak, Ayak ayak üstüne atıp,geriye yaslanarak,, Göz temasıkurmayarak,
DOĞRU BEDEN DİLİ
Ellerinizi açıktutarak,
Kollarınızı açıktutarak,
Ayak ayak üstüne atmadan öne doğru eğilip oturarak,
Göz teması kurarak,
ETKİLİ İLETİŞİM DİLİ "SEN DİLİ- BEN DİLİ"
SEN DİLİ
Suçlayıcıdır.
Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir.
Kişiye anlaşılmadığını hissettirir.
Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir.
Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur.
Kişiyi incitir, kırar.
Kişinin direnmesine, yani savunucu iletişime neden olur
Örnekler:
"Yeterince açık konuşmuyorsun." "Yemeğe hep geç geliyorsun." "Çok fazla gürültü ediyorsun." "Dikkatini çalışmanavermiyorsun."
"Arkadaşlarına haksızlık ediyorsun."
BEN DİLİ
Ben dili özellikle olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda duygularımızı dile getiren iletilerdir.
Savunmaya itmez.
Suçluluk hissettirmez.
Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur.
Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi deöğrenir.
Yakınlaşmayı sağlar.
Anlaşmazlıkları azaltır.
Konuşan kişiyi rahatlatır.
Örnek:
"Yüksek sesle konuştuğun zaman dikkatim dağılıyor. Böyle olunca da gerginleşiyorum."
"Ben konuşurken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum. Bu da beni kızdırıyor."