Etkili İletişim Yöntemleri eğitimi

Etkili İletişim Yöntemleri eğitimi

22.03.2022 3439

Okulumuz Psikolojik Danışmanı ve Rehber öğretmeni Rukiye Keyaoğlu 10.03.2022 Perşembe günü saat 13:00' te tüm öğretmenlerimize "Etkili İletişim Yöntemleri" eğitimini gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda "İletişim nedir? İletişim ne zaman başlar? Etkili iletişim için neler yapılmalıdır?" gibi sorulara yanıt bulduk.

İLETİŞİM NEDİR?

Duygu ve düşüncelerin konuşma, yazı ve resim gibi semboller kullanarak paylaşımı sürecidir. Bilgi, düşünce, duygu ve deneyimleri biçimlendirmek ve anlaşılabilir kılmaktır.

İletişim iki insan  birbirinin farkına vardığı anda başlar. Kişilerin söylediği /söylemediği, yaptığı /yapmadığı her şeyin anlamı  vardır.

 

İletişimin Amacı

Amaçların olumlu olması, yapıcı bir iletişim, olumsuz olması ise yıkıcı bir iletişimin ortaya çıkmasına sebep olur.

 Sorun Çözmek, Anlatmak, Anlamak, Işbirliği, Disiplin Altına Almak, Etkilemek, Bilgi Vermek, İkna Etmek, Farklı Görüşleri Açmak, Tartışmak, Değerlendirmek, Öğrenmek, Yön Vermek, Karşı Koymak, Denetlemek, Paylaşmak, Değiştirmek

 

 İLETİŞİM BECERİLERİ NELERDİR


Etkin Dinleme

Dinleyen kişi; gönderilen mesajın ne anlama geldiği üzerine yoğunlaşır. Mesajı gönderen  kişiye anlaşıldığına dair geri bildirim verir.

 Neden Dinelemeyiz

Eğer karşımızdakinin ne söyleyeceğini biliyorsak, (bildiğimizi zannediyorsak),

Hoşumuza gitmeyen bir şeyi duymak istemiyorsak,

Hoşlanmadığımız bir insanın söylediklerini duymak istemiyorsak,

Karşımızdaki daha sözüne başlar başlamaz cevap hazırlamaya başlıyorsak, dinlemeyiz.

İyi Bir Dinleyici;

Göz temasıkurar.

Sabırlıdır ve konuşan kişinin sözünü kesmemeye özengösterir.

Karşısındakini anladığına ilişkin sözsüz mesajlar verir (Kafa sallamak,önedoğrueğilmek, yüz ifadelerini kullanmak...).

Karşısındaki kişinin anlattıklarını uygun sorular sorarak anlamaya çalışır (Gerçektenmi,ne kadar ilginç, senin bu konu hakkındaki düşüncelerini öğrenmek istiyorum...).

Konuşulan konuyu özetler, kendi cümleleriyle tekrareder.

Eleştiri yapmaz veyargılamaz.

Etkili İletişim ve Empati

Empati: Kendini karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun gözleri ile onun dünyasındanbakması,o kişininduyguve düşüncelerini anlaması,hissetmesidir.

Empati Ne Değildir

Karşımızdaki kişinin rolüne girerek empati kurduğumuzda, o kişinin rolünde kısa bir süre kalmalı, daha sonra da bu rolden çıkarak kendi rolümüze geçebilmeliyiz.Aksi halde empati kurmuş sayılmayız. Karşımızdaki ile özdeşim kurmak (ona benzemek) sempati kurmak anlamına gelir ki, empatiden farklı şeylerdir.

 

Empatinin Sempatiden Farklılığı

Empati kurduğumuzda karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini doğru anlamak esastır, ama aynı duygu ve düşüncede olmamız anlamına gelmez.Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakmasıdır. Bu durumun karşı tarafa iletilmesi sürecidir

Geribildirim

Mesajı alan kişinin karşısındakininsöylediklerininiçerisindeki duygu ve düşünceyi anladıktan sonra,iletişimindevamını sağlayacak nitelikte uygun iletidebulunmasıdır. Geri bildirimin kalitesi iletişimin devamını ve yönünübelirler.

Bedenimiz Dili

Bir şeyi ifade ederken beden dili karşımızda kişiyi daha çok etkiler. Ne söylediğimiz değil nasıl söylediğimiz önemlidir.


YANLIŞ BEDEN DİLİ

Ellerinizikenetleyerek, Kollarınızıbağlayarak, Ayak ayak üstüne atıp,geriye yaslanarak,, Göz temasıkurmayarak,

  DOĞRU BEDEN DİLİ

Ellerinizi açıktutarak,

Kollarınızı açıktutarak,

Ayak ayak üstüne atmadan öne doğru eğilip oturarak,

Göz teması kurarak,

ETKİLİ İLETİŞİM DİLİ "SEN DİLİ- BEN DİLİ"

SEN DİLİ

Suçlayıcıdır.

Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir.

Kişiye anlaşılmadığını hissettirir.

Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir.

Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden  olur.

Kişiyi incitir, kırar.

Kişinin direnmesine, yani savunucu iletişime neden  olur

 

Örnekler:

"Yeterince açık konuşmuyorsun." "Yemeğe hep geç geliyorsun." "Çok fazla gürültü ediyorsun." "Dikkatini çalışmanavermiyorsun."

"Arkadaşlarına  haksızlık ediyorsun."

BEN DİLİ

Ben dili özellikle olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda duygularımızı dile getiren iletilerdir.

Savunmaya itmez.

Suçluluk hissettirmez.

Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklı  olur.

Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi deöğrenir.

Yakınlaşmayı sağlar.

Anlaşmazlıkları azaltır.

Konuşan kişiyi rahatlatır.

 

Örnek:

"Yüksek sesle konuştuğun zaman dikkatim dağılıyor. Böyle olunca da  gerginleşiyorum."

 "Ben konuşurken sözüm kesilince tekrarlamak zorunda kalıyorum. Bu da beni kızdırıyor."

22-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-202222-03-2022